Vanligtvis bryr sig arbetsgivare om hur de ska motivera sina anställda, eftersom deras produktivitet då blir högre. Men varför då prata om att demotivera medarbetare? Det är enkelt, du kanske inte gör det med flit. Läs den här artikeln för att få reda på vilka av dina handlingar som kan leda till demotivation och för att undvika det i framtiden.
Brist på riktning
När ett företag vet exakt vad de vill och när en anställd får en tydligt definierad uppgift med bestämda mål är det bra. Det motiverar den anställde. Men brist på sådana mål, problem med att kommunicera dessa mål till den anställde demotiverar de anställda. Till exempel, casino bonus utan svensk licens tillåter spelare att snurra slots med ett handikapp. Privilegier är ett sätt att motivera personal eller kunder.
Misstro mot ledningen
Detta är ett av de vanligaste problemen i organisationer där cheferna är ensamma och medarbetarna är ensamma. Bristande förtroende för ledningen leder till att kommunikationen inom företaget bryts. Detta är illa i sig, eftersom ledningen börjar förlora sin verkliga ställning i företaget. Men det är också dåligt eftersom ett sådant företags attraktionskraft för de anställda minskar drastiskt.
Ständiga inspektioner
Tyvärr visar det sig ofta att de anställda inte arbetar med att förbättra sin effektivitet, utan med de uppgifter som de får av många inspektörer. Naturligtvis finns det inte mycket du kan göra åt externa kontroller. Men du måste vara försiktig med interna kontroller, för när chefen börjar kontrollera varje steg slutar medarbetaren att arbeta effektivt och visa initiativ.
Otillräcklig ersättning
När en person inte har tillräckligt med pengar för de mest nödvändiga sakerna kommer han naturligtvis att sluta tänka på företagets angelägenheter och börja leta efter deltidsarbete vid sidan om. Som ett resultat kommer hans produktivitet att sjunka drastiskt och det kan sluta med att den anställde lämnar företaget helt och hållet.
En annan punkt när det gäller ersättning är orättvisa. Om favoriterna arbetar lite men får mycket, börjar andra anställda tänka sig för. Och även om de inte lämnar företaget så kommer deras ansträngningar att riktas åt ett annat håll, mot hur man gör chefen nöjd snarare än hur man gör jobbet på bästa möjliga sätt.
Brist på flexibilitet
Om företaget är strikt när det gäller fem minuters försening, inte ger någon ledighet alls, inte ens utan lön, om det alltid ger ledighet vid den mest olämpliga tidpunkten, då slutar människor att värdesätta sådant arbete.
Bristande anställningstrygghet
Det är svårt att avskeda en vanlig anställd från en permanent plats. Och många företag har hittat en väg ut: erbjuda anställda ett kontrakt under en viss tid. När allt kommer omkring, när kontraktet löper ut, kan den anställde avskedas utan problem.
Men ofta tar arbetsgivarna inte hänsyn till att de anställdas inställning till tillfälligt arbete kommer att vara annorlunda. Resultatet blir en ond cirkel: arbetsgivaren vill inte ta hänsyn till anställningstryggheten, den anställde vill inte göra sitt bästa, och på grund av detta erbjuds de inte en fast tjänst.
Dålig arbetsmiljö
Många företag är svåra att arbeta för. Och det är ofta inte cheferna som är direkt skyldiga, utan andra anställda. Tyvärr finns det ofta giftiga personer som börjar förgifta atmosfären i teamet. Det är tillrådligt att identifiera sådana personer redan vid anställningen och inte anställa dem. Och om de är anställda är det nödvändigt att göra sig av med dem, eller åtminstone begränsa deras inflytande.
Ständig stress
Detta är en annan av arbetsmotivationens värsta fiender. I den mån att det kan leda till både fysiska och psykiska problem på lång sikt. Det hotar direkt den anställdes välbefinnande, som kan utveckla allt från emotionellt utbrändhetssyndrom till hjärt- och kärlsjukdomar, ångest, sömnstörningar och så vidare.
Så försök att hålla stressen på jobbet så låg som möjligt. Ge till exempel dina medarbetare mer hanterbara uppgifter och deadlines.
Utbrändhet på jobbet
På senare tid har WHO börjat betrakta emotionellt utbrändhetssyndrom som en yrkessjukdom. Det är när konstant känslomässig press, ständigt förhöjda stressnivåer, leder till allvarliga psykologiska problem. Som ett resultat har arbetstagaren en fullständig apati mot allt och alla.
Det är bättre att inte hamna i en sådan situation, men om man redan har hamnat i en sådan situation bör personen snarast skickas på semester och sedan hjälpa honom att ändra typ av aktivitet, åtminstone ett tag, men så att han om han vill kan återvända till sitt tidigare jobb.
Tristess
Tristess på jobbet är det värsta som kan hända en anställd, särskilt med tanke på arbetsdagens längd. Arbetet ska vara utmanande, motiverande och personligt tillfredsställande, inte tvärtom.
Det handlar inte om att lämna företaget, men i dessa fall är det viktigt att den anställde kan tala fritt med sina överordnade och förklara för dem att han är redo att ta sig an nya mål och utmaningar.